FANDOM

Förälskelse ombord
Produktion
Serie

Destination Okända serie

Episode

106

Produktion #

106

Original datum

17 Oktober 2010

Skrivaren av

Sam Purhonen

Regisserad av

Sam Purhonen

Rolllista
Gäst stjärnor

SOK

Kronologi
Förgående avsnitt

Olyckan

Följt av

Striden

Destination Okända säsong 1
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 32
Säsong 2

SynopsisRedigera

Julia och Niklas blir dem tillsammans.

HandlingRedigera

Det har gått fyra månader sedan ungdomarna blev kidnappade av det främmande skeppet som tog dem ut i rymden mot det okända. Ungdomarna har skrivit sin egen loggbok och med hjälp av SOK så har han programmerat dator systemet med deras folks bokstäver i dator systemet.

- Det har gått fyra månader sedan vi har besökt någon planet, och det verkar som inte det kommer någon planet på ett tag. Och det tack vare Niklas att jag klarade mig från öken planeten eftersom han räddade mig från ett stenras och tog mig till skytteln och skeppet, det kallar jag för en sann vän. Jag och Sally har varit tillsammans nu i fyra månader och det har hittills gått bra, vi har haft en del gräl men vi alltid förlåtit varandra. Jag saknar min pappa så mycket, och jag har lovat honom och mina vänner att vi ska komma hem igen och det ska SOK hjälpa oss med.

Så skrev Mio i sin loggbok på skeppets brygga medan han tittade ut genom brygg fönstret och ser att skeppet flyger genom hyperrymden. Mio var den som var vaken och enligt hans klocka så var den sju på morgonen och han kunde inte sova längre så han hade stigit upp och gått till bryggan för att skriva sin loggbok. SOK var i hans hytt och sov, så Mio var tvungen att lämna hytten tyst så att inte väcka SOK. Han hade även ätit några gula bär från hydrokultur labbet och efter frukosten så använde han tandrenaren som han gör varje morgon. Efter att ha skrivit klart loggboken så sitter han kvar en stund på bryggan och tittar ut genom fönstret sedan reser han sig upp och beger sig till hytterna igen. När han skulle precis och trycka på knappen så hör han att en dörr öppnas och det är Julia som kommer ut. Och hon ser Mio som står vid sin hyttdörr. Så går hon fram till honom och viskar till honom.

- God morgon Mio sa Julia.

- God morgon Julia sa Mio.

- Du är uppe tidig sa Julia.

- Mm jag kunde inte sova sa Mio.

- Ska du gå och sova nu? Fråga Julia.

- Ja det ska jag göra svara Mio.

- Okej ha en bra sovstund sa Julia.

- Tack så mycket sa Mio.

Så lämnar Julia Mio och beger sig till hydrokultur labbet för hämta något att äta och så trycker Mio på dörr knappen och går in i hytten och dörren stängs bakom honom och han går fram till sängen så drar undan överkastet och så lägger han sig ner och drar överkastet över sig och så somnar han efter några minuter. Två timmar senare så knackar någon på dörren och Mio vaknar upp och han reser sig ur sängen och går fram till dörren och trycker på knappen och så öppnas dörren. Det var Sally som knackade på dörren och när Mio tittar på henne så ler hon mot honom.

- God morgon Mio sa Sally.

- God morgon Sall sa Mio.

- Vill du följa med till mässan och äta frukost? Fråga Sally.

- Jo gärna svara Mio.

- Kom så går vi sa Sally.

- Okej sa Mio.

Så går dem först till hydrokultur labbet för att hämta några röda bär och lite sallad och några tomater så går dem till mässan och när dem kommer fram så är Niklas, redan i mässan och äter frukost ensam. Han ser att Sally och Mio kommer in och dem går fram till bordet som han sitter vid och sätter sig på andra sidan av bordet och lägger ner bären och grönsakerna på bordet.

- God morgon Niklas sa Mio.

- God morgon Mio och Sally sa Niklas.

- God morgon Niklas sa Sally.

- Sitter du ensam och äter frukost? Fråga Sally.

- Ja, Julia har redan ätit frukost svara Niklas.

- Okej sa Sally.

Så tar Mio ett salladsblad och två röda bär och börjar ta några tuggor av salladsbladet och tittar ut genom fönstret och ser att skeppet flyger genom hyperrymden. Så tar han två tuggor till och så tittar på Sally och Niklas som sitter tysta och äter sin frukost.

- Tänk att det har gått fyra månader sedan vi besökte en planet sa Niklas.

- Ja, det verkar som att rymdskeppets kurs kan ha öppna områden under en lång tid sa Mio.

- Skeppet kommer nog snart att hoppa ur hyperrymden sa Sally.

- Vi får hoppas det sa Niklas.

- Vill gärna utforska en ny planet sa Mio.

- Vi får bara vänta tills skeppet hoppar ur hyperrymden sa Sally

- Ja till dess får vi hitta på något här på skeppet sa Mio.

- Mm sa Sally.

Så äter Mio upp salladsbladet och tar några tuggor av en tomat och tittar genom fönstret, samtidigt så är Julia i sin hytt och sover lite grann. När Niklas hade ätit upp sina bär så tar han en tomat av Mio och börjar tugga på den och tittar på Mio och Sally och genom fönstret. Och när han hade ätit klart så sitter han kvar med Sally och Mio.

- Mio är det inte din tur att sköta om hydrokultur labbet idag? Fråga Niklas.

- Jo det är de svara Mio.

- Vad är ditt arbetspass idag? Fråga Mio.

- Mitt arbetspass är att undersöka skyttlarnas system och utforska skeppet svara Niklas.

- Och du då Sall? Fråga Mio.

- Mitt arbetspass är att sköta hydrokultur labbet med dig och ta hand om tvätten svara Sally.

- Okej ska vi gå till våra arbetspassar nu? Fråga Niklas.

- Okej låt oss gå svara Mio.

Innan dem går till sina arbetspass så går dem till hytterna och gör rent sina tänder med tandrenaren, och när dem är färdiga så dem går till sina pass. I hydrokultur labbet så vattnar Sally växterna och medan Mio går runt bland växterna och plockar bort några vissna blad och slänger dem vissna bladen i en behållare som omvandlar bladen till gödsel som han lägger under växterna så dem ska växa bättre. När Sally har vattnat klart och Mio har plockat färdigt och gödslad klart så går Mio till handfatet i labbet och tvättar händerna och så lämnar dem labbet och beger dem sig till tvättrummet för att tvätta sina kläder. Väl i rummet så finns det fyra omklädningsrum med fyra rockar som dem kan ha på sig medan kläderna tvättas. Rockarna är vita med luva för hålla huvudet varmt och torrt, Mio och Sally tar och byter om och sitter på en bänk medan deras kläder tvättas.

- Jag vill berätta något för dig Mio sa Sally.

- Okej vad vill du berätta? Fråga Mio.

- Visste du att Julia är kär i Niklas svara Sally.

- Nej det visste jag inte sa Mio. Men då kom Mio på en idé att dem kunde hjälpa Julia att hon kan berätta de för honom.

- Jag vet hur vi kan hjälpa henne sa Mio.

- Hur då? Fråga Sally.

- Jo vi ber henne att bjuda Niklas på middag svara Mio.

- Vi kan laga maten åt dem och under middagen så kan hon berätta det för honom sa Mio.

- Och SOK kan spela musik i bakgrunden sa Sally.

- Ja eftersom han har spelat in när vi alla har sjungit ensamma sa Mio.

- Ja då hjälper vi Julia sa Sally.

Så när dem hade pratat klart så är tvättrenaren klar och så Mio fram och tar upp kläderna och ger Sally sina kläder så tar han sina egna och så går dem och byter om. När dem har bytit om så hänger dem upp rockarna bredvid tvättrenaren. Så går dem åt var sitt håll, Sally skulle gå och plocka några grönsaker medan Mio går och pratar med SOK. Sally hade plockat några potatisar, tomater, sallad och några gula bär sår hon till skeppets kök som ligger nära observation däcket och så började hon laga till grönsakssoppa. Och under tiden som soppan kokar i köket så tänker hon på sina föräldrar hemma på Jorden. Samtidigt hade Mio gått till sin hytt för att väcka SOK som fortfarande sov.

- SOK kan du vakna? Fråga Mio.

- Okej svara SOK.

- Vad vill du Mio? Fråga SOK.

- Jag vill be dig om en tjänst svara Mio.

- Okej sa SOK.

- Kan du spela musik av det sånger som du har spelat in? Fråga Mio.

- Ja det kan jag svara SOK.

- Får jag fråga varför du frågar? Fråga SOK.

- Jo jag och Sally ska fixa en middag åt Julia och Niklas så hon kan berätta hur hon känner för honom svara Mio.

- Och jag ska spela musik i bakgrunden för att lätta upp stämningen? Fråga SOK.

- Just precis svara Mio.

- Okej de kan jag göra sa SOK.

Så trycker Mio på dörrknappen och så lämnar Mio och SOK hytten och går till köket där Sally står och väntar på att soppan ska bli klar. På vägen dit så börjar Mio att undra om en sak och han visste att SOK var den ende som kunde svara på hans frågor så han stannar upp och vänder sig mot honom som stannar också.

- Är det något fel? Fråga SOK.

- Nej inget är fel svara Mio.

- Vad är det då? Fråga SOK.

- Jag bara undrar några saker svara Mio.

- Om vad för något? Fråga SOK.

- Något om skeppet svara Mio.

- Okej sa SOK.

- Hur lång, hög och bredd är skeppet? Fråga Mio.

- Skeppet är exakt ettusen meter lång, nittiofem meter bredd mellan vingarna och sextiofem meter hög svara SOK.

- Det var ett stort skepp sa Mio.

- Ja det är de sa SOK.

- Är det något annat du undrar om? Fråga SOK.

- Nej det var bara de svara Mio.

- Okej ska vi fortsätta till köket? Fråga SOK.

- Okej kom så går vi sa Mio.

Så går dem igen till köket och dem går genom några korridorer och dörrar så kommer dem fram till observation däck och dem ser att Sally sitter på bänken och tittar ut genom fönstret. Och hon hör dörren öppnas och vänder sig om och ser SOK och Mio och börjar le mot dem. Hon reser sig upp och går fram till dem och kramar om Mio.

- Det är som du inte har sett mig på länge sa Mio.

- Jag är bara glad att se dig sa Sally.

- Vad blir det för mat? Fråga SOK.

- Det blir grönsakssoppa på potatis, tomater och sallad svara Sally.

- Det låter gott sa Mio.

- Är soppan snart klar? Fråga Mio.

- Strax klar svara Sally.

- Ska jag anropa Julia och Niklas att komma till observation däck? Fråga Mio.

- Ja de kan du göra svara Sally.

Men precis innan han hann trycka på radiosändarens knapp så känner dem hur skeppet hoppar ur hyperrymden och dem går fram till observation fönstret och tittar ut och ser inga planeter bara en blå nebulosa.

- Det finns ingen planet i närheten sa SOK.

- Okej varför hoppade skeppet ur nu? Fråga Sally.

- Nebulosan ligger i rymdskeppets kurs svara SOK.

- Okej jag ska anropa Niklas och Julia sa Mio.

- Okej sa Sally.

Så går Mio en bit ifrån Sally och SOK och ställer sig vid köket och trycker på radiosändarens knapp. Först hör han ingenting, men så hör han Julia som svarar.

- Hej Mio ville du något? Fråga Julia.

- Ja kan du och Niklas komma till observation däcket ett tag? Fråga Mio.

- Okej varför då? Fråga Julia.

- Jo Sall har fixat en middag åt dig och Niklas som ni båda kan njuta av medan ni har bra utsikt under middagen svara Mio.

- Okej jag kommer sa Julia.

- Men säg inget till Niklas det ska bli en överraskning sa Mio.

- Okej vi kommer om några minuter sa Julia.

- Okej då ses vi då sa Mio.

Så stänger Mio av radiosändaren och går fram till Sally och SOK som står och kollar på nebulosan. Han går fram till Sally och ställer sig bredvid henne och tittar ut genom fönstret.

- Så då var det klart sa Mio.

- Okej vi borde fixa ordning till middagen sa Sally.

- Jag står se efter dem sa Mio.

- Okej säg till när dem kommer sa Sally.

- Lita på mig sa Mio.

Och så börjar Sally hälla soppa i två metall tallrikar som finns i ett skåp i köket och när hon hällt upp andra tallriken så öppnas dörren och Niklas och Julia kommer fram till Mio.

- Dem är här nu sa Mio.

- Okej jag är klar sa Sally.

- Hej Mio sa Niklas.

- Hej Niklas sa Mio.

- Vet du varför vi har kommit? Fråga Niklas.

- Ja det vet jag svara Mio.

- Julia har bjudit hit dig på middag för hon vill berätta något viktigt för dig sa Mio.

-Jaså sa Niklas.

- Vad vill du berätta för mig? Fråga Niklas.

- Det får hon berätta för dig under middagen svara Sally.

Så kommer Sally ut från köket med båda tallrikarna i sina händer och ger dem till Niklas och Julia och dem går fram till bänken och sätter sig ner. Så får Julia syn på nebulosan genom fönstret.

- Oj vad är det? Fråga Julia.

- Det är en nebulosa vad stjärnor födds svara Mio.

- Och den ligger 53 ljusår från Jorden sa SOK.

- Den är så vacker sa Julia.

- Vi borde döpa den till Julia nebulosan för att den är lika vacker som du sa Niklas.

- Ja de borde vi sa Sally.

- Vad snäll du är Niklas sa Julia.

- Tack så mycket sa Niklas.

- Okej njut av middagen sa Mio.

- SOK är du redo? Fråga Sally.

- Ja jag är redo svara SOK.

Så svävar SOK fram till Julia och Niklas som börjar äta av soppan och lyssna till musiken som SOK spela för dem och utsikten av den vackra nebulosan som lyste in i rummet. Så går Mio och Sally in i köket och sätter sig en bänk och lyssnar till Julias och Niklas samtal utanför.

- Jo, det är så pinsamt svara Julia.

- Kom igen jag lovar inte att skratta sa Niklas.

- Okej, jo jag är kär i dig sa Julia.

Så sitter dem båda tysta i några minuter och Julia blir så generad att hon tittar ut genom fönstret och tar lite soppa som hon sväljer. Mio kommer ut från köket med två muggar med vatten till Julia och Niklas.

- Varsågoda ni kanske blir törstiga sa Mio.

- Tack sa Niklas.

Så går Mio tillbaka till köket och sätter sig bredvid Sally och hon lutar sig mot hans axel och hon blundar han lägger sig arm runt om henne och ger henne en kyss på pannan.

- Jag är också kär i dig sa Niklas.

- Är du fråga? Fråga Julia.

- Ja de är jag svara Niklas.

- Har varit kär i dig nu i två månader sa Niklas.

- Samma här sa Julia.

- Ska vi fortsätta att njuta av middagen och musiken? Fråga Julia.

- Jo visst svara Niklas.

- Jo en sak till sa Niklas.

- Vad då? Fråga Julia.

- Vill du bli tillsammans med mig? Fråga Niklas.

- Det vill jag gärna svara Julia.

- Okej sa Niklas.

Så flyttar Julia sig närmar Niklas som flyttar närmar henne och så äter dem vidare av sin middag och samtidigt inne i köket så sitter Sally och Mio och äter av den soppa som blev kvar och dem blir båda mätta av soppan. När dem har ätit färdig så tar Mio tallrikarna och ställer dem i diskmaskinen som finns köket och ställer in disken och stänger han luckan och går och sätter sig hos Sally igen. Under tiden har Julia och Niklas ätit klart och druckit upp vattnet ur muggarna och ställer dem på golvet och tittar ut genom fönstret en stund. Men så vänder mot varandra och så böjer dem sig fram och så kysser dem varandra och det ser Mio och Sally som tittar ut från köket och blir glada att se deras vänner blir tillsammans. När Julia och Niklas slutar att kyssas då går Mio ut från köket och han går fram till Julia och Niklas.

- Tyckte ni om soppan? Fråga Mio.

- Mm den var god svara Niklas.

- Det var härligt att höra sa Mio.

- Om ni vill så kan jag ta disken åt er sa Mio.

- Okej tack sa Julia.

Så tar dem upp tallrikarna och muggarna och ger dem till Mio som tar dem och går sakta in i köket och ger Sally en tallrik och mugg som hon ställer in i maskinen och de gör Mio också så stänger han luckan och så sätter han på den och så börjar maskinen göra rent disken. Mio och Sally lämnar köket och bestämmer sig för att gå till sina hytter för att sova och innan Sally trycker på dörrknappen så vänder Mio sig om mot Niklas och Julia.

- Jo Niklas kan ni ta ut disken när den är klar om några minuter? Fråga Mio.

- Jo visst de kan vi göra svara Niklas.

- Okej tack sa Mio.

- Och god natt till er sa Sally.

- God natt Mio, Sally sa Niklas, Julia.

Så trycker Sally på dörrknappen och dörren öppnas så får dem genom och går till hytterna dörren stängs bakom dem. Niklas lägger sig arm runt Julia och lägger sitt huvud mot hans axel och blundar och har de skönt hos Niklas som hon vet nu som tycker om henne. Julia lutar mot Niklas axel en lång stund tills han väcker henne att hör att diskmaskinen är klar. Dem båda reser sig upp och går in till köket så plockar dem ut muggarna och tallrikarna och ställer dem i skåpen. Och när dem var klara så lämnar dem köket och så går dem fram till dörren och öppnar den. Så går dem genom några korridorer och kommer fram till hytterna och innan dem går in till sig så ger dem varandra en god natt kyss och önskar varandra en god natt. Innan dem lägger sig så använder dem tandrenaren för göra rent sina tänder, Mio och Sally använde sina innan dem la sig. Några timmar senare så hoppar skeppet in i hyperrymden igen och flyger vidare på sin kurs.

ReferenserRedigera

Julia nebulosa; Observation däck; Öken planeten