FANDOM

Skogsvärlden
Skogsvärlden
Produktion
Serie

Destination Okända serie

Episode

102

Produktion #

102

Original datum

7 juli 2010

Skrivaren av

Sam Purhonen

Regisserad av

Sam Purhonen

Rolllista
Gäst stjärnor

SOK

Kronologi
Förgående avsnitt

Kidnappningen

Följt av

Uppdraget

Destination Okända säsong 1
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 32
Säsong 2

SynopsisRedigera

En dag har gått och ungdomarna har börjat att anpassad sig ombord på skeppet efter dem blvit kidnappade av främmande skeppet.

HandlingRedigera

Det har gått en dag sedan ungdomarna blev kidnappade av ett främmande rymdskepp som för dem ut i rymden. Och efter fått reda på att det inte finns någon besättning ombord som kan hjälpa dem att komma hem igen. Så dem valde hytterna som sina egna rum under resan. Vännerna började utforska skeppet mer och letade efter bryggan och dem hittade fler rum och en del labb och ett hydrokultur labb. När Sally utforskade skeppet så hittade hon ett rum och hon går in i rummet och tittar sig omkring. Och rummet är fyllt av del utrustning och verka vara ett forskning labb och hon när hon skulle lämna rummet så såg hon någonting på ett bord. Hon går fram till bordet och hittar fyra stycken saker som ligger på bordet. Hon tar upp en av dem och undersöker den och inser att det är en radiosändare som kan placeras bakom ens persons öra. Hon tar med sig dem och lämnar rummet och går till hytterna och vägen till hytterna så stöter hon på Julia och Niklas.

- Hej Sally sa Julia.

- Hej Julia, Niklas sa Sally.

- Hej sa Niklas.

- Jag har hittat några radiosändare i ett forskning labb sa Sally.

- Har du hittat radiosändare? Fråga Niklas.

- Ja, här svara Sally och visade dem radiosändarna.

- Wow sa Niklas.

- Man placerar den bakom örat sa Sally.

Och Sally visade hur man placera radiosändare så hon placera en sändare bakom sitt högra öra.

- Med den kan vi hålla kontakten med varandra oavsett var vi är på skeppet sa Sally.

- Vilken bra idé sa Julia.

- Här ni kan ta en var sin sa Sally.

Så ger Sally Niklas och Julia en var sin radiosändare som dem placera bakom sitt vänstra öra.

- Tack sa Julia och Niklas.

- Var så lite sa Sally när går vidare.

Men så kom Sally tänka på en sak och vände sig om för att ropa på Niklas och Julia men dem har redan försvunnit så men kom hon ihåg radiosändaren och placerade den bakom sitt vänstra öra och satte på den och anropade Niklas och han svara.

- Niklas sa Sally.

- Ja, vad är de Sally svara Niklas.

- Jag måste fråga dig en sak sa Sally.

- Okej vad behöver du fråga? Fråga Niklas.

- Vet du var Mio är någonstans? Fråga Sally.

- Ja han är sin hytt svara Niklas.

- Okej tack sa Sally.

- Varsågod svara Niklas.

Sally börja gå mot hytterna och så samtidigt hade Mio själv lämnat sin hytt och börja gå genom korridoren utanför hytterna och han går fram till dörren och precis när han skulle trycka på knappen så öppnas dörren och andra sidan står Sally.

- Hej Sally sa Mio.

- Hej Mio sa Sally.

- Jag var på väg till din hytt sa Sally.

- Jaså sa Mio förvånad.

- Mm jag ville ge dig den här sa Sally.

Och Sally räckte fram sin hand med en radiosändare och gav den till Mio som höll den i sin hand och tittade på den.

- Tack vad är det för något? Fråga Mio.

- Det är en radiosändare som jag hittade i ett forskning labb svara Sally.

- Jag har redan gett Julia och Niklas en var sin så vi kan hålla kontakt med varandra oavsett vart vi är på skeppet sa Sally.

- Vilken bra idé sa Mio.

- Tack för radion sa Mio.

Mio tog radiosändaren och placera den bakom sitt högra öra och går fram till Sally och kramar om henne och ger henne en kyss på kinden som ett tack. Så går han vidare och innan dörren stängs bakom honom så vänder han sig om.

- Vi ses senare sa Mio.

- Okej sa vi ses sa Sally.

Så stängs dörren och Sally står kvar en stund och tittar på dörren medan Mio går vidare på andra sidan för att utforska vidare av skeppet. Så vänder Sally sig om och går till sin hytt och lägger på sin säng för att vila en stund. Efter tio minuter somna hon och drömde om sin familj som tog med henne på en kryssningstur och hon stod på däck med Mio vid sida och titta på solnedgången. Så har Mio hunnit ha gått igenom fyra korridorer sedan han lämnat hytterna. Och när han var i den sista så ser han en dörr och går fram till den. Han trycker på knappen och dörren öppnas och när dörren öppnas så ser han en till korridor han går genom dörren. På andra sidan så ser han en rund dörr som är öppen och han går fram och ser att det är en luftsluss.

Han går försiktigt in så ser han att luftslussen är dockad med en mindre rymdskepp. Han går fram till kontroll panelen och upptäckter att det är en skyttel och han ser att kontroll panelen är utrustad med ett tangentbord och en styrkontroll. Han går från kontrollpanelen och börjar gå fram till skyttelns fönster och ser hela skeppet och ser att den är otrolig lång.

- Jösses vad skeppet är sa Mio.

- Den måste vara minst ettusen meter lång sa Mio.

Han går fram till kontrollpanelen och går fram till pilotstolen och satte sig ner i den och tittar ut genom fönstret och förstår att han och hans vänner är dem första människor som har kommit så här långt i rymden. Under tiden hade både Niklas och Julia undersökt allt fler rum som visa sig vara uppehållsrum och olika labb och förråd. Så kommer dem fram till en dörr, och Niklas går fram och trycker på knappen och dörren öppnas. När dörren hade öppnats så blir både Niklas och Julia häpna att dem har hittat skeppets brygga. Dem går långstamt genom dörren och dem ser flera kontrollpaneler och en kapten stol som står mitten av rummet. Dem går fram till olika kontrollpaneler och upptäcker flera system som går till skeppets motorer, vapen, sköldar och livsuppehållande systemet. Niklas går fram till en av kontrollerna och tittar närmare och ser att knapparna är i olika färger.

- Otroligt vi har hittat bryggan sa Julia.

- Nu kanske vi kan hitta ett sätt att vända på skeppet och flyga hem igen sa Niklas.

- Ja men först måste vi lyckas att läsa språket sa Julia.

- Kan jag hjälpa till sa en röst bakom Julia och Niklas.

- Vad var de? Fråga Julia.

- Ingen aning sa Niklas.

- Det var jag sa samma röst igen.

Och nu tittar Niklas och Julia bakom sig och ser en rund grå klot sväva i luften. Niklas och Julia stod och titta på klotet som bara hängde i luften framför dem och dem gjorde ingenting dem stod som förstenade.

- Vad är det för något? Fråga Niklas.

- Jag vet inte svara Julia.

- Jag är en Svävar Observation Klot även kallad SOK sa klotet.

- Vad är du för något? Fråga Julia.

- Jag är en avancerad spanings enhet sa SOK.

- Okej, sa Julia.

- Vilka byggde dig och skeppet? fråga Niklas.

- Jag kommer inte ihåg svara SOK.

- Okej de var synd sa Julia.

- Vet du hur kontrollerna fungerar? Fråga Niklas.

- Ja, de vet jag svara SOK.

- Kan du ändra skeppets kurs? Fråga Julia.

- Nej tyvärr, skeppet är redan programmerad och den måste följa sin programmering innan jag kan ändra dess kurs svara SOK.

- När har skeppet följt färdigt sin kurs? Fråga Niklas.

- Ingen aning, möjligen om ett eller två år svara SOK.

- Om ett eller två år sa Julia.

- Ja, eller så kortare tid sa SOK.

- Okej, men tills des måste vi samarbeta och överleva till dess sa Niklas.

- Ja de måste vi sa Julia.

Just då känner Julia och Niklas av någonting det var skeppet som hoppar ur hyperrymden och dem vänder sig om och ser en blågrön planet framför sig.

- Vad hände? Fråga Julia.

- Vi har hoppat ur hyperrymden sa SOK.

- Okej sa Julia.

- Vart är vi? Fråga Niklas.

- Vi befinner oss i ett stjärnsystem tjugo ljus år från Jorden svara SOK.

- Tjugo ljusår? Fråga Julia.

- De stämmer skeppet kan resa snabbare än ljuset svara SOK.

- Okej sa Niklas.

Samtidigt i skytteln satt och Mio och sov i pilotstolen men vakna upp när han kände av skeppet hoppa ur hyperrymden och titta ut genom fönstret och ser en blågrön planet med flera öar och två störa länder framför sig. Han trycker på sin radiosändare och anropar efter någon av vännerna.

- Kan någon höra mig? Fråga Mio.

- Ja, vi kan höra dig svara Julia.

- Vad var det som hände? Fråga Mio.

- Vi hoppa ur hyperrymden och vi befinner oss i stjärnsystem tjugo ljusår från Jorden svara Niklas.

- Okej, var är ni? Fråga Mio.

- Vi är på bryggan svara Julia.

- Har ni hittat bryggan? Fråga Mio.

- Ja de har vi svara Niklas.

- Vänta lite sa Niklas.

- SOK kan du visa Mio vägen till bryggan? Fråga Niklas.

- Ja det kan jag svara SOK.

Och Mio har hört Niklas samtal med SOK om att visa honom vägen till skeppets brygga och så undrade förstås Mio vem SOK var. Så hör Mio att det piper bakom honom och han vänder sig om och ser en mindre handbar dator. Han reser sig upp och går fram till väggen och sträcker fram handen och tar tag i handbara datorn i sin högra hand och tittar på skärmen. På skärmen så visa den en karta över skeppet och var han befann sig och visa vägen till bryggan.

- Jag kommer snart sa Mio.

- Okej sa Niklas.

Det tog Mio fem minuter att komma till bryggan från skytteln. Han behövde gå genom minst antal dörrar och så kom han fram till den sista dörren som ledde till bryggan. Han lyfter sin arm och trycker på knappen och så öppnas dörren. Och när dörren har öppnats och Mio går genom dörröppningen och ser flera kontroll konsoler med knappar av olika färger. Han ser sig omkring och ser Niklas och Julia som står mitten av rummet och han börjar gå fram till dem. När han kommer fram till dem så ser han en grå rund klot som svävar bakom dem.

- Vad är det för något? Fråga Mio.

- De är Svävar Observation Klot eller som vi kallar honom för SOK förkortning svara Niklas.

Just då hördes det ett kurrande ljud och de kom från Julia och la sin ena hand på magen och de kurra igen och de lät högre.

- Jag är visst hungrig sa Julia.

- De är jag också sa Niklas.

- Vi tog inte med oss någon mat ombord sa Julia.

- Nej de gjorde vi inte sa Mio.

- SOK finns det någon mat ombord som vi kan äta? Fråga Niklas.

- Nej det finns ingen mat ombord svara SOK.

- Vänta lite sa Mio.

- Men planeten då sa Mio.

- Det kan finnas mat där som vi kanske kan äta sa Mio.

- Ja, men hur ska vi komma dit ner? Fråga Julia.

- Inga problem svara Mio.

- Vi använder skytteln som jag hitta sa Mio.

- Vänta lite sa Niklas.

- Vi kan inte bara plocka utomjordiska frukter sa Niklas.

- Eftersom vi är i en annan del av galaxen så vet vi inte om frukten är ätbar sa Niklas.

- Nej de är så sant sa Mio.

- Nej men jag kan avgöra om frukten är ätbar sa SOK.

- Kan du de? Fråga Mio.

- Ja, jag är utrustad med en analyserare sa SOK.

- Okej då är de bestämt sa Mio.

- Jo då går jag och väcker Sally sa Mio.

- Okej svara Niklas, Julia.

- Okej vi ses om en stund och glömt inte några lådor som vi kan bära frukten i sa Mio.

- Okej vi ses snart sa Niklas och Julia.

Så lämnar Mio bryggan och går genom några korridorer och rum på vägen till hytterna. Och när han var framme vid hytterna så går han fram till Sallys hytt och knackar på. Men inget svar, för hon ligger fortfarande och sover, så Mio knackar en gång till fast hårdare. Nu vakna Sally och reser sig upp och börja gå fram till dörren och hon trycker på knappen och dörren öppnas. Hon ser att är Mio som knacka på dörren.

- Hej har du sovit gott? Fråga Mio.

- Ja, de har jag svara Sally med ett leende.

- Jo Sally får jag komma in? Fråga Mio.

- Jo visst svara Sally.

- Tack sa Mio.

- Varsågod sa Sally.

Så går Mio in i hytten och Sally stänger dörren och går fram till sängen och sätter sig vid sängkanten medan Mio står fram henne.

- Jo Sally vi har hoppat ur hyperrymden och vi befinner nu vid en planet tjugo ljusår från Jorden sa Mio.

- Tjugo ljusår? Fråga Sally.

- De stämmer, och vi ska ner till planeten med en skyttel som jag hittad och samla i mat eftersom SOK berätta att det inte finns någon mat ombord på skeppet svara Mio.

- Vem är SOK? Fråga Sally.

- SOK är en avancerad spanings enhet svara Mio.

- Han ska hjälpa oss att avgöra om maten är ätbar sa Mio.

- Okej sa Sally.

- Så vill du följa med? Fråga Mio.

- Jo visst jag följer med svara Sally.

- Okej kom så går vi sa Mio.

- Okej sa Sally.

Så lämna Sally och Mio hytten och börja gå genom korridoren och kommer fram till dörren och trycker på knappen och går genom när dörren har öppnats och går sedan genom fyra andra korridorer och snart möter dem upp Julia och Niklas som står vid dörren till skytteln med några lådor. Bredvid Julia så sväva SOK och Sally går fram till honom och tittar närmare på honom.

- Så de här är SOK? Fråga Julia.

- Ja de stämmer svara Mio.

- Han är vår vän sa Julia.

- Okej är ni redo? Fråga Sally.

- Japp vi är redo sa Mio.

- Då går vi in sa Niklas.

Så går vännerna in i skytteln och Mio går fram till pilotstolen och sätter sig ner och börja trycka på några knappar och så hör dem att dörren bakom dem stängs och att vännerna knäpper fast bältena. Och att skytteln börja röra på sig och så lyfter skytteln och Mio styr ner den mot planeten. Han vänder sig om och tittar på vännerna som ser oroliga ut.

- Var inte oroliga sa Mio.

- Vi kommer klara oss sa Mio.

- Mm jag hoppas de sa Niklas.

- Vi har bara sju timmar på oss att samla in mat sa SOK.

- Varför just sju timmar? Fråga Julia.

- För om sju timmar så kommer skeppet att hoppa in i hyperrymden igen och kommer inte tillbaka svara SOK.

- Okej de är gott om tid sa Mio.

Skytteln scannar planetens yta och hittar en bra plats att landa på så styr Mio skytteln mot platsen och resan genom atmosfären blir skakig men skytteln klarar sig genom atmosfären och Mio gör sig redo för att landa skytteln vid en stor slätt. Skytteln landar mjukt på en grässlätt och efter en minut så öppnas skyttelns dörr och vännerna börja knäppa upp bältena och reser sig upp och går fram till lådorna som står vid dörren och tar en var sin och går genom dörren.

Vännerna tittar sig omkring och så ser dem en skogskant och börja gå dit. Dem går in i skogen och efter fem minuters vandring i skogen så stannar dem och hittar några växter som påminner om sallad. SOK flyger fram till växterna och börjar scanna dem och efter en minut scanning var han klar.

- Dem här växterna är ätbara sa SOK.

- Okej då plockar vi några av dem sa Julia.

- Vi kanske ska plocka med oss några frön så vi kan odla några själva i skeppets hydrokultur labb sa Niklas.

- Ja de var en bra idé sa Sally.

Så börja dem gräva upp några sallad-liknade växter och så plocka Sally några frön som hon stoppa in en av lådorna. Så när dem har grävt upp sallad växterna och lagt dem i lådorna så börja dem gå vidare in i skogen för att leta efter andra växter som dem kan äta. Så efter fem minuters vandring så upptäckter dem några plantor som liknar tomater. Dem går fram till plantorna och tittar närmare och SOK gör en scanning och en efter en minut scanning så berätta han.

- Dem här grönsakerna är också ätbara sa SOK.

- Okej då plockar vi så många vi kan sa Niklas.

- Okej sa vännerna.

Så plocka vännerna några av röda frukter och la dem i en av lådorna och la en av plantorna i lådan också sedan la dem på locket. Mio tittar på sin klocka och ser att det är fyra och fyrtio minuter kvar tills skeppet lämnar planeten.

- Vi bör gå längre in och se om vi kan hitta någonting mer sa Mio.

- Okej kom så går vi sa Julia.

Vännerna tog lådorna och börja gå vidare in i skogen med SOK som flög bakom dem i lugn takt. När dem går genom skogen så stannar Sally för att knyta sin ena sko när hon har knutit färdigt så ser hon någonting bland gräset och går framåt och tittar.

- Vänta jag har hittat något här ropa Sally.

- Vad har du hittat? Fråga Mio.

- Jag har hittat några plantor ropa Sally.

- Vi kommer ropa Mio.

Dem andra vänder och går tillbaka till Sally som står och väntar på dem andra och när dem kommer fram till Sally så stannar dem och SOK flyger fram till plantan och gör en scanning av den. Och när scanningen var klar så sväva SOK till Julia och blev svävande vid henne.

- Det växer en grönsak under marken sa SOK.

- Okej då får vi gräva igen sa Mio.

Så börja Mio, Julia och Niklas att gräva upp marken runt plantan och hittade flera stora och små potatis-liknade grönsaker som dem plocka upp och la dem i en av lådorna och grävde vidare och hittade flera och la dem i lådan också. Mio grävde upp en av plantorna och la den i lådan tillsammans med potatis grönsakerna. Och Mio ser en annan planta bredvid som de växer något som liknar ärtor. SOK svävar fram till plantan och gör en scanning.

- Växten är också ätbar sa SOK.

- Okej då plockar vi med oss den också sa Mio.

Så plocka Mio minst tio ärt plantor och lägger dem i en av lådorna och just när vännerna var klara så hör dem någonting långt inne i skogen ett högt vrålande ljud. Vännerna reser sig upp och börja lyssna på ljudet och så känner dem hur marken börjar skaka och hur ljudet lät högre och börja komma närmare. Så ser Niklas hur ett stort djur kommer rusande emot dem.

- Ta lådorna och börja springa ropa Mio.

- Vad är det för något? Fråga Julia.

- Ingen aning men jag vill inte stanna och ta reda på det svara Mio.

- Det ser ut som en stor dinosaurie sa Niklas.

- Kom igen spring snabbare sa Mio.

Så sprang vännerna genom skogen och snart ser dem skogskanten och skytteln på grässlätten. Dem springer snabbare rakt mot skytteln och Mio springer in först och ställer ner sin låda och springer fram till pilotstolen och sätter sig ner snabbt och vänder sig om ser hur vännerna springer och kommer in i skytteln och Mio trycker på en knapp och skyttelns dörr stängs och håller på precis att lyfta när vännerna sätter sig och hinner knäppa bältena. Dem hör under sig hur varelsen vrålar men dem kan pusta ut nu är dem i säkerhet och är på väg till skeppet igen.

- Varelsen såg ut som en t.rex sa Sally.

- Ja, den var minst fem meter hög sa Niklas.

- Men nu är den borta så vi kan ta det lugnt sa Julia.

- Då styr vi mot skeppet igen sa Mio.

- Såg ni att varelsen hade klar röda ögon? Fråga Sally.

- Ja vi såg det sa Julia.

Resan tillbaka till skeppet tog bara tre minuter och Mio klara att docka med skeppet bra och så när skytteln var dockad med skeppet så knäpper dem loss bältena och reser sig upp och börjar gå fram till lådorna och tar en var sin och lämnar skytteln. Dem går ut till korridoren och så går dem alla till hydrokultur labbet.

- Då så ska vi börja plocka upp plantorna och sätta dem i gelen så dem börja gro och växa till flera grönsaker sa Mio.

- Okej sa dem andra.

Så planterar vännerna dem grönsaker som dem tog med sig från planeten och senare när dem är klara så tar dem med sig dem grönsaker som dem plocka med sig och går till sina hytter och äter upp dem. Några timmar senare hoppar skeppet tillbaka till hyperrymden och flyger vidare på sin kurs. Julia, Niklas ligger i sina sängar i hytterna och sover medan Mio och Sally ligger vakna i Sallys hytt och tänker.

- Tror du någonsin att vi kommer hem? Fråga Sally.

- Ja de tror jag svara Mio.

- SOK kommer hjälpa oss att komma hem igen de lovar jag sa Mio.

- De låter bra sa Sally.

- Jo, Sally får jag fråga dig en sak? Fråga Mio.

- Jo visst svara Sally.

- Vill du bli tillsammans med mig? Fråga Mio.

- Ja de vill jag svara Sally.

- För jag börjar gilla dig mera sa Mio.

- Samma här sa Sally.

- Ska vi ta sova? Fråga Mio.

- Okej sa Sally.

- God natt Sally sa Mio.

- God natt Mio sa Sally. Så ger dem varandra en god natt kyss och så lägger dem sig ner i sängen bredvid varandra och håller hand. Men Mio kan inte somna han ligger och tänker på sin pappa som ensam hemma att han måste vara orolig och ledsen att Mio försvann. Han ligger fortfarande kvar och tänker på sin pappa och sedan tänker han på hur dem ska komma hem och så tittar han på Sally som sover djupt. Han undrar om dem fortfarande kommer vara tillsammans när dem kommer hem igen och om allt kommer vara som förut innan dem blev kidnappade av skeppet. Han sätter sig upp och tittar i mörkret och inser att hytten kommer vara hans hem under den tid som han är ombord på skeppet och att klara av allting som han och hans vänner kommer att stötta på under sin resa. Så kommer han ihåg den sång som hans pappa brukade sjunga för honom när han var liten och minns också att det var den sång som hans mamma sjung för hans pappa när dem väntade honom. Så började Mio själv att sjunga sången tyst för sig själv för att inte väcka Sally. Sången får Mio på gott humör och så börjar han bli sömning, när han sjungit klart så inser han att han är törstig så sträcker hans mot sängbordet och tar muggen som står på bordet och dricker upp det sista av vattnet. Så ställer han ner muggen igen och så lägger han sig ner och försöker somna och tittar på Sally som sover sött bredvid honom. Efter ett tag så somnar han och så börjar han att drömma om att han är hemma igen och han är i skolan igen och umgås med Sally på fritiden. Så är han på skeppet med sina vänner igen och dem är äldre och dem har barn som springer omkring på skeppet. Han är ungefär 40 år gammal och är gift med Sally. Hon är lika vacker som hon var när hon var ung, så drömmer han vidare medan skeppet flyger vidare i hyperrymden på dess bestämda långa resa genom rymden.

ReferenserRedigera

Hydrokultur labb; Radiosändare; Svävar Observation Klot; Skyttel; Skogsvärlden; Sallad-liknade växt; Dinosaurie-liknade varelse; Skogsvärlden systemet; Tomat-liknade frukt; Potatis-liknade grönsak; Ärt-liknade planta

Slumpartad wiki